Wat zijn de oplossingen van de huidige uitdagingen in het onderwijs?

Elke school wil haar leerlingen de handvatten geven, waarmee zij vol zelfvertrouwen optimaal presteren. Naast de kwalitatieve lessen die leerlingen in Nederland genieten, bieden scholen regelmatig extra mogelijkheden voor nét wat meer zelfvertrouwen richting die toets of het examen. Naar wat voor oplossingen zijn scholen op dit moment op zoek? Onderwijsadviseur Mirjam Berkenbosch vertelt over de huidige behoeften in het onderwijs en hoe scholen deze oplossen.

Wat voor behoeften signaleer je op dit moment bij scholen?

Veel scholen kampen met het lerarentekort, waardoor ze veel moeten puzzelen met roosters en lessen vaker uitvallen. Het kan hierdoor voorkomen dat leerlingen belangrijke kennis missen of hun studievaardigheden minder goed ontwikkelen. Scholen zoeken dan ook naar een oplossing, waarmee leerlingen hun zelfvertrouwen terugwinnen en goed voorbereid naar hun tentamen of examen gaan.

Zo wilde een school bijvoorbeeld voorkomen dat leerlingen kennishiaten opliepen tijdens de vervanging van een docent scheikunde die met zwangerschapsverlof ging. Een bijspijkerdag, waarin leerlingen nog eens een duidelijke uitleg kregen van de stof en al hun vragen konden stellen, bood in dit geval uitkomst.

We kunnen samen tot de meest uiteenlopende oplossingen komen. Zo hebben we met één school een samenwerking die bestaat uit op maat gemaakte SE-trainingen in de herfst- en voorjaarsvakantie en ontwikkeldagen gedurende het hele jaar. De ontwikkeldagen organiseert de school op studiedagen, zodat leerlingen ook deze dagen goed benutten. Zij kunnen van tevoren aangeven wat hun vragen en struikelblokken binnen een specifiek vak zijn. Onze docent gaat vervolgens, samen met de leerlingen, een dagdeel met deze vragen aan de slag. Zij baseren hun voorbereiding op de vragen van leerlingen, zodat ze het gericht en persoonlijk kunnen helpen.

Daarnaast is er altijd vraag naar examentrainingen. Veel scholen willen examenkandidaten de handvatten bieden, waarmee ze met zelfvertrouwen examens kunnen maken. Een examentraining boeken die de leerling hier persoonlijk op voorbereidt, is niet voor elke ouder mogelijk. Door als scholen onderling samen te werken, bieden we meer leerlingen de kans om deze te volgen.

Wat voor behoefte signaleer je met betrekking tot examentrainingen?

We zien een toename in scholen die bij ons terechtkomen voor mavo-examentrainingen. Er zijn minder aanbieders die trainingen bieden voor de mavo, dan op havo- of vwo-niveau, maar we merken dat de behoefte binnen de theoretische leerweg wél groeit.

We geven gedurende het schooljaar, in de vorm van maatwerk, op sommige scholen SE-trainingen. De meeste eindexamentrainingen, die vinden in april of de meivakantie plaats. Maar nu overwegen scholen ook trainingen gericht op de eindexamens eerder in het schooljaar plaats te laten vinden. Dat zien wij als een positieve ontwikkeling, omdat leerlingen zo eerder weten waar ze staan binnen het desbetreffende vak. En dat geeft de school vervolgens de mogelijkheid om aan de slag te gaan met de aandachtspunten.

Deze examentrainingen zijn anders dan onze standaard eindexamentrainingen die we al 40 jaar verzorgen. Waar eindexamentrainingen in april helpen met de laatste loodjes, bieden eindexamentrainingen die we eerder geven de handvatten voor een goede voorbereiding gedurende het hele schooljaar. Dat vraagt om maatwerk van onze docenten. Leerlingen leren tijdens deze trainingen de verschillende type eindexamenvragen goed kennen en krijgen inzicht in hoe zij zich daarop het beste kunnen voorbereiden. Maar ook tijdens eerdere schoolexamens plukken leerlingen uiteraard de vruchten van hun opgedane examenvaardigheden.

Ik signaleer dat sommige scholen hun leerlingen vanuit NPO-gelden een budget geven voor extra hulp in de aanloop naar de eindexamens bij een externe organisatie. Ook in dit geval kunnen we afstemmen wat Luzac met het desbetreffende budget voor de school kan betekenen. Sommige scholen bieden leerlingen bijvoorbeeld de mogelijkheid om Luzac-examentrainingen te volgen op onze vestigingen. Die zijn verspreid door heel Nederland, waardoor de leerlingen niet ver voor hun examentraining hoeven te reizen.

Waarvoor kunnen scholen jou benaderen?

Scholen kunnen altijd bij mij terecht om samen in kaart te brengen wat hun behoeften zijn en hoe Luzac hierin kan ondersteunen. Wat voor uitdagingen er ook spelen in het onderwijs, ik denk graag mee over hoe we samen leerlingen de handvatten kunnen geven om vol zelfvertrouwen het examen in te gaan. Daar doen we het immers met z’n allen voor!