Moeten we het volgen van examentrainingen ontmoedigen in het kader van kansengelijkheid?

Alle leerlingen willen goed beslagen ten ijs komen op hun eindexamen. Daarom kiezen zij veelal voor Examentrainingen, als een mooi slotstuk van de lessen die zij hebben gevolgd bij hun eigen vakdocenten. Maar dit slotstuk wordt soms ontmoedigd in het kader van kansengelijkheid. Manager onderwijs bij Luzac, Quintijn Schenkel, vertelt waarom het zo belangrijk is dat we dit vooral niet doen.

Examentrainingen verhogen de lat in het onderwijs, en die wil je niet lager leggen

Examentrainingen zorgen ervoor dat het niveau van onze leerlingen verbeterd wordt; de lat komt hoger te liggen en de eindexamens worden beter gemaakt. Eerder deelde ik welke elementen van een examentraining dit realiseren. Leerlingen worden met een examentraining gekwalificeerd: ze trainen de vaardigheden, waarmee ze hun examen goed kunnen maken.

Vanuit het perspectief van ouders is het logisch dat ze hun kinderen de extra hulp willen bieden, waarmee ze hun leerpotentie optimaal benutten. Welke ouder heeft niet het beste met zijn eigen kind voor? Dat geldt voor voeding, bewegen, veiligheid en óók onderwijs. Maar, examentrainingen zijn niet voor alle leerlingen bereikbaar; sommige ouders kunnen deze simpelweg niet financieren. Deze groep heeft een achterstand als het om kansen gaat. En het verschil met de leerlingen die deze kansen wel hebben, wordt groter. Daar moeten we iets aan doen.

Echter, door examentrainingen te ontmoedigen, tillen we leerlingen samen niet op naar die hogere lat, maar halen we de leerlingen voor wie deze hogere lat bereikbaar is naar beneden. Dat is de omgekeerde wereld en moeten we niet willen.

We zouden examentrainingen beschikbaar moeten maken voor iedereen

Het verbeteren van schoolresultaten tegengaan: dat is onlogisch. We moeten dus niet terugdeinzen voor het verhogen van de lat in het onderwijs, maar het is belangrijk dat we de leerlingen met een achterstandspositie óók aanhaken. In plaats van examentrainingen ontmoedigen, zouden we deze dus beschikbaar moeten maken voor iedereen.

De verantwoordelijkheid hiervoor delen we in het onderwijs samen.

De maatschappelijke waarde van marktpartijen

Marktpartijen die vanuit een onderwijshart in de markt voor aanvullend onderwijs actief zijn, vervullen niet alleen een behoefte van ouders en leerlingen, maar ook die van regulier bekostigde scholen. Zij dragen bij aan goede resultaten in het onderwijs. En iedereen weet dat beter onderwijs beter is voor de maatschappij.

Net als elke gezonde organisatie, zorgen scholen voor een gezond financieel beheer. Zo ontstaan duurzame organisaties en duurzame relaties met andere onderwijspartijen, met wie zij de krachten bundelen voor het beste schoolresultaat. Marktpartijen zijn een logische aanvulling op het regulier bekostigde onderwijs: de capaciteit is beschikbaar en kan flexibel ingezet worden. En de focus van deze marktpartijen ligt op slechts een deel van de taken die van het onderwijs als geheel gevraagd worden.

De opdracht van ons als scholen tezamen

De door het rijk bekostigde scholen hebben een maatschappelijke opdracht: goed onderwijs verzorgen aan alle leerlingen. De onderwijsraad heeft in haar rapport van december 2021 (Hooge, Edith; Onderwijsraad, 2021) aangegeven dat het onderwijs zich bewust moet zijn van haar maatschappelijk opdracht en (aanvullend) onderwijs niet zomaar moet uitbesteden. (Aanvullend) onderwijs moet van hoge kwaliteit zijn, de inkopende school moet grip houden op het hele onderwijsproces en het onderwijs moet toegankelijk zijn voor alle leerlingen.

Kortom: In het kader van kansengelijkheid is het belangrijk dat leerlingen via de regulier bekostigde scholen toegang hebben tot goed onderwijs. Examentrainingen dienen hierbij als een mooi slotstuk van de lessen die leerlingen hebben gevolgd bij hun eigen vakdocenten. Dat aanvullend onderwijs niet bereikbaar is voor iedereen, moeten we niet bagatelliseren. Dat moeten we juist oplossen door de groep die achterloopt extra kansen te geven, in plaats van de groep die het wel kan betalen de kansen te ontnemen.