Hoe pakken scholen samen de uitdagingen in het onderwijs aan? 

Elke school zet alles op alles voor hun leerlingen. Goede docenten en kwalitatieve lessen liggen aan de basis. Helaas kent de onderwijswereld steeds meer uitdagingen, waarvan het lerarentekort misschien wel de grootste is. Lessen vallen uit en lesweken worden korter met als gevolg dat leerlingen kennishiaten kunnen oplopen. Als alternatief bieden scholen steeds vaker extra mogelijkheden voor leerlingen waardoor zij met nét wat meer zelfvertrouwen en kennis richting toetsen gaan. Afgelopen jaren heeft Luzac de meest uiteenlopende oplossingen (op maat) ontwikkeld in samenwerking met scholen.  

Onderzoek naar de beste oplossing 

Onderwijsadviseur Mirjam Berkenbosch werkt met veel verschillende scholen samen om in kaart te brengen wat de behoeften en bijbehorende oplossingen in het onderwijs zijn. ”Wat scholen nodig hebben voor een optimale doorstroom ligt niet vast. En daarom is het belangrijk om samen de behoeften goed in kaart te brengen, vóórdat we tot een oplossing komen. Daar geven we vervolgens op allerlei manieren invulling aan.  

Veel scholen bieden examenkandidaten bijvoorbeeld de mogelijkheid om – als slotstuk van het examenjaar – een examentraining te volgen. De organisatie daarvan kunnen we dan geheel naar wens vormgeven, van het aanmeldproces en de bemensing tot de locatie. Ook kunnen scholen ervoor kiezen om leerlingen Luzac-examentrainingen te laten volgen op onze vestigingen.  

Daarnaast komt het vaak voor dat we die ideale oplossing – vanaf de eerste schets – geheel samen op maat creëren. Die kan een langere periode beslaan óf uit enkel één dag bestaan, om bijvoorbeeld kennishiaten te voorkomen tijdens de vervanging van een docent.” 

Wat voor programma’s creëren scholen zoal?  

 

Een bijspijkerweek 

NXT Maarsbergen bereidt leerlingen voor op hun toekomst in de techniek. Een goede kennis van wiskunde, biologie, scheikunde en natuurkunde zijn voor veel NXT-leerlingen dan ook onmisbaar. De vakschool wilde daarom onderzoeken waar derdeklassers binnen deze vakken stonden en ze een steuntje in de rug geven voor havo 4. Een maatwerkprogramma in de vorm van een bijspijkerweek bood uitkomst.  

Elke dag kreeg een ander vak de aandacht. Luzac-docenten bereidden de stof in zijn geheel voor, maar differentieerden in de les op basis van de behoeften onder de leerlingen. Dat deden ze aan de hand van een toets die ze met de RTTI-methode hebben gemaakt. Kennishiaten en obstakels bij het beantwoorden van toetsvragen werden gesignaleerd en gericht verholpen.  

NXT-docenten waren ‘als opdrachtgever’ hierbij betrokken. Ze hielpen bij de voorbereiding en waren tijdens de lessen aanwezig, zodat ze meekregen waar ze extra aandacht aan kunnen besteden. Liep een leerling vast, dan kon hij er met de docent van NXT voor zitten.  

Leerlingen waren enthousiast over de uitleg en hulp van docenten: de bijspijkerdagen scheikunde en natuurkunde beoordeelden ze met een 9,6. De leerzaamheid van de week gaven ze een 8,2, de uitdaging een 8,7.   

Ontwikkeldagen 

Een andere school wilde de studiedagen goed benutten. Daarom kwamen we samen tot ontwikkeldagen die Luzac heel schooljaar 22/23 organiseerde. Leerlingen konden van tevoren aangeven wat hun vragen en struikelblokken binnen een specifiek vak waren. Luzac-docenten gingen vervolgens, samen met de leerlingen, een dagdeel met deze vragen aan de slag. Zij baseerden hun voorbereiding op de vragen van leerlingen, zodat ze hen gericht en persoonlijk konden helpen. 

SE-trainingen 

Naast eindexamentrainingen geven we op steeds meer scholen SE-trainingen. Zo weten leerlingen eerder waar ze staan binnen het desbetreffende vak en heeft de school vervolgens de mogelijkheid om aan de slag te gaan met de aandachtspunten. 

Waar eindexamentrainingen in april helpen met de laatste loodjes, bieden SE-trainingen de handvatten voor een goede voorbereiding gedurende het hele schooljaar. Dat vraagt om maatwerk van onze docenten. Leerlingen leren tijdens deze trainingen de verschillende type eindexamenvragen goed kennen en krijgen inzicht in hoe zij zich daarop het beste kunnen voorbereiden. Maar ook tijdens eerdere schoolexamens plukken leerlingen uiteraard de vruchten van hun opgedane examenvaardigheden. 

Ook samenwerken?  

Scholen kunnen altijd bij Luzac terecht om samen in kaart te brengen wat hun behoeften zijn en hoe Luzac hierin kan ondersteunen. Wat voor uitdagingen er ook spelen in het onderwijs, we denken graag mee over hoe we samen leerlingen de handvatten kunnen geven om vol zelfvertrouwen te presteren. Daar doen we het immers met z’n allen voor.