‘Every child deserves a champion’

24 januari is de Internationale Dag van het Onderwijs. Dé dag in het jaar waarop we stil staan bij het belang van onderwijs, de kansen en mogelijkheden die het creëert en de helden die er werken. We gunnen elke leerling de (extra) ondersteuning die hij nodig heeft, maar helaas is dit niet voor iedereen bereikbaar. Dit resulteert in een kloof die we als samenleving en ook zeker in de onderwijswereld graag overbruggen. Onderwijsmanager Quintijn Schenkel vertelt waarom het zo belangrijk is om samen ervoor te zorgen dat elke leerling toegang heeft tot de held die hij verdient.

‘Elk kind verdient een held: een volwassene die het kind nooit aan z’n lot overlaat, die de kracht van verbinding begrijpt en erop staat dat het kind de allerbeste versie van zichzelf wordt’ – vrije vertaling van Rita Pierson “Every child deserves a champion”.

Wie de actualiteit volgt rondom kansengelijkheid weet hoe schrijnend sommige voorbeelden zijn van ongelijkheid die er is. Het maakt uit waar je wieg staat, het maakt uit wat je ouders verdienen, het maakt uit op wat voor school je zit. Series zoals ‘Klassen’ van Human, ‘Scheefgroei’ van BNNVara en de meest recente ‘Sander en de kloof’ van de VPRO bevestigen dat beeld. Iedereen herkent ook het dubbele gevoel van leerlingen die het geluk hebben met bijvoorbeeld ouders die willen en kunnen bijdragen aan (aanvullend) particulier onderwijs. Het dubbele gevoel van aan de ene kant het van harte gunnen aan een kind om extra ondersteuning te krijgen en aan de andere kant de pijnlijke situatie dat dat niet voor elk kind is weggelegd. Juist deze pijnlijke kloof willen we als samenleving graag overbruggen. Niet door kansen te ontnemen van kinderen die in een bevoorrechte positie zitten, maar juist door het bieden aan kansen aan degenen die in een minder positie geboren worden. Niet het ontnemen van een ‘held’ aan het ene kind, om in termen van Rita Pierson te spreken, maar juist het bieden van een ‘held’ aan elk kind: omdat elk kind dat verdient!

In Nederland volgt 25% van de leerlingen een vorm van aanvullend onderwijs, terwijl slechts zo’n 0,3% particulier voortgezet onderwijs volgt. Wereldwijd is dat percentage de laatste 15 jaar gegroeid van 19% naar 27%. Bij Luzac ligt het slagingspercentage iets onder het landelijk gemiddelde. De meerwaarde van het onderwijs bij Luzac zit vooral in de ‘opstroom’ en het versnellen van het onderwijs. Het percentage leerlingen dat op een hoger niveau functioneert dan waarop ze zijn binnengekomen is 31%, terwijl 39% van de leerlingen versneld door het onderwijsprogramma gaat (2 jaar in 1). Daarmee is het onderwijs van Luzac een mooie aanvulling op het reguliere onderwijsaanbod. Met het reguliere onderwijsaanbod wordt ruim 99% van de leerlingen in Nederland geholpen. Voor de leerlingen die om wat voor reden ook een andere vorm van onderwijs nodig hebben, is Luzac een goed alternatief. Als het regulier onderwijs om welke reden niet goed past, dan kunnen leerlingen door hard te werken hun ambitie alsnog waarmaken op het Luzac.

Helaas hebben veel kinderen niet de kans om onderwijs bij Luzac te volgen. Daarom zien wij ons bij Luzac ook gesteld voor de opdracht om ons onderwijs breed toegankelijk te maken voor alle leerlingen. We gaan in gesprek met samenwerkingsverbanden om bijvoorbeeld thuiszittende leerlingen een kans op goed onderwijs te geven en we bieden via reguliere scholen kwalitatief hoogstaand aanvullend onderwijs, zoals examentrainingen.

‘Onderwijs is niet de grote gelijkmaker’ zei Jeroen Pauw in Scheefgroei (december 2021). Dat komt mede doordat de kansenongelijkheid buiten het onderwijs ontstaat. Binnen het onderwijs is die daarom niet zomaar op te lossen. Daarnaast spelen er in het onderwijs verschillende andere problemen: het docententekort, segregatie tussen scholen, dalende kwaliteit van onderwijs en op dit moment (de nasleep van) corona-onderwijs. Laten we daarom in het onderwijs samen aan de slag gaan om de problemen die er spelen aan te pakken, zodat uiteindelijk elk kind de ‘held’ krijgt: een volwassene die het kind nooit aan z’n lot overlaat, die de kracht van verbinding begrijpt en erop staat dat het kind de allerbeste versie van zichzelf wordt’

= = = = = = = = = = = = =

Luzac is de grootste particuliere middelbare school van Nederland en biedt sinds 1983 toonaangevend onderwijs op mavo-, havo- en vwo-niveau. Luzac is opgericht met de missie om het onderwijs in Nederland te verbeteren, zowel inhoudelijk als organisatorisch. De onderwijsmethode van Luzac kenmerkt zich door kleine klassen, excellent maatwerk en een manier van lesgeven waardoor ieder kind met plezier het maximale uit zichzelf haalt. Luzac heeft 18 vestigingen, onder andere in  Amsterdam, Breda, Den Haag en Utrecht. Er zitten gemiddeld 1500 leerlingen per jaar op Luzac.